Sunday 18 December 2016

TIP KE TOKYO PADA MUSIM SEJUK


HOLIDAY BERSAMA ANAK-ANAK KECIL

Setiap orang ada cara masing-masing. Bagi Ayu persediaan awal perlu, tambah lagi Ayu mempunyai 2 orang si comel yang masih kecil , 7 tahun & 2 tahun. Persiapan awal perlu bergantung kemana korang akan melancong, musim apa korang akan tempuh dan bagaimana cara persekitaran di tempat yang korang mahu tuju.

Untuk ke Tokyo, pada musim sejuk (winter), perkara yang Ayu titikberatkan ialah pakaian & kasut. Di Malaysia tak mudah utk mencari pakaian yang betul2 sesuai untuk di pakai pada musim winter, tambah lagi harga yang berlipat ganda. Ayu senantiasa membuat servey, ada sales je terus grab ,yang penting apa yang korang nk beli perlu senaraikan dulu ye. Dan banyak juga blog-blog yang Ayu baca sebagai rujukan.

Ayu ke Tokyo pada pertengahan bulan Dec sehingga ujung Dec. Time tu cuaca sgt sejuk. Korang boleh check di website ini utk detail. Suhu.


Time Ayu pegi average suhu antara 14 c - 1 c. Sejuk tu. Boleh beku. Bayangkan klu korang pasang aircond, habis kuat 16 c dah ketaq satu badan kan !!!. hahahha.

1 - PAKAIAN. 

Untuk pakaian, Ayu akan pastikan ada 3 lapisan @ 4 lapisan , In shaa Allah tak akan sejuk nanti.

Lapisan pertama ialah Long John @ Thermal , Lapisan ke2 Tshirt material cotton, Lapisan ke 3 Fleece Jacket/sweater & Lapisan ke4 ialah Wintercoat/jacket.

Long John @ Thermal Wear




Memandangkan Uniqlo ada menjual Thermal yang nipis iaitu Heetech menggunakan teknologi Jepun, so Ayu just beli yang ini untuk kami 4 beranak. Ada 2 jenis Heetech yang Uniqlo keluarkan , satu yang normal dan satu lagi yang extra warm. Ayu memilih extra warm kerana lebih berbaloi, tambah lagi pergi musim sejuk, so tak perlu nk risau kerana lapisan pertama dah ada extra warm.

Untuk Teddy , Uniqlo tak de keluarkan size kecil yang extra warm, Ayu beli di Universal traveller, walaupun harganya agak mahal , keselamatan yang penting. Harga Thermal wear for kids RM168.00. 

Fleece Jacket / Sweater





Ini Fleece Jacket untuk Teddy. Wyshal pun dapat gunakan sebab size badan Teddy lebih kurang size badan Wyshal. hahaha
Untuk Fleece Jacket @ Sweater , Ayu beli di Uniqlo juga. Untuk Teddy & Wyshal , Ayu beli 2
pasang dan untuk Ayu & Abg just beli satu pasang sahaja kerana yang lama masih boleh digunakan. 


Wintercoat / Jacket




Wintercoat / Jacket sgt mencabar utk mencari, kerana harga yang agak mahal mengambil masa utk Ayu beli dan sentiasa perlu survey utk mendapatkan harga yang berbaloi. Bila tgk di Uniqlo , design dan color kurang menarik. Alhamdulillah akhirnya Ayu dapat juga beli dhn harga yang agak berpatutan hehehe. Ayu beli di Zara utk wintercoat  Teddy, Wyshal & Ayu. Utk Abg Halim Ayu terpaksa beli online tru Shoppe.Untuk Teddy dan Wyshal, color merah menjadi pilihan hati. Untuk Ayu, tak nk lah over sgt kan, just beli light coklat grey. Tak tau nk ckp warna apa. Korang tengok lah sendiri. Buta warna skit Ayu ni. hahahha.






Semua yang Ayu beli mempunyai hood kerana nanti dapat melindungi telinga dari angin sejuk. Sebab kami 4 beranak tak selesa nak pakai thermal earmuffs, rasa mcm pkai earphone plak tp tak berbunyi. hahhaha




Korang juga boleh beli di Bundle @ Ampang. Ayu ada try beli kat sana untuk menambah koleksi winter coat. Sekadar pakai di luar apa salahnya. Bila dah cuci dgn air panas, winter coat tu nampak cantik dan baru tau. Best !!!!

 Snowcap / Topi



Sebagaimana Hood, topi @ snowcap juga berfungsi utk menutup kepala dan telinga daripada angin sejuk. Untuk snowcap Ayu beli di Isetan & Uniqlo. Harganya agak berpatutan. Warna pun agak menarik. Ada lagi snowcap , lupa nak take photo. 


Glove & Mafla




Glove sgt penting pada musim sejuk, kadang2 disebabkan tangan terdedah dengan angin sejuk , satu badan akan sejuk menggeletar kan !!! Bila tangan di tutup, In shaa allah satu badan akan rasa selesa. Ayu juga ada bawa glove yang sesuai untuk bermain salji.

Mafla penting ok , untuk menutup leher daripada angin sejuk. Korang mesti bawa mafla @ scaft.

Kasut



Untuk kasut Ayu just pkai kasut yang sedia ada. Alhamdulillah kasut boat Dr Marten sgt sesuai dipakai pada musim sejuk. Kasut ni Ayu belasah pakai sepanjang di Tokyo. Begitu juga Wyshal & Teddy.

Make sure beli 6 bulan @ setahun awal kasut ni, then sentiasa pakai bagi leather dia lembut, nanti bila nak g holiday tak lah kasut tu keras dan akan manyakitkan kaki korang.

Sarung Kaki

Untuk socks , Ayu beli di Uniqlo yang materialnya dari wools. Kerana wools dapat menahan sejuk dan memastikan kaki kita sentiasa panas dan selesa.

Pakaian Biasa.

Ayu tak de banyak sgt bw pakaian sbb musim winter ni baju tak kotor, badan pun tak berpuluh. Utk 11 hari stay sana Ayu hanya bw baju tidur 2 pasang, Jeans 2 helai dan T-shirt 3 helai setiap seorang. Yang penting material 100% cotton. Rasa dah memadai dan tak lah bag tu nanti berat mcm batu.  

2 - MAKANAN

Korang pun tahu kan, di Japan sukar untuk mencari makanan yang Halal Toiyiban.Klu ada pun , kedai antara satu sama lain agak jauh dan perlu mencari. Pada pandangan Ayu lebih baik Ayu bekalkan makanan dari Malaysia dan masak kat sana. Lagi pun Ayu bukan stay kat hotel, Ayu booking apartment yang ada sediakan tempat memasak dan peralatan memasak. Ayu juga ada membawa sabun Taharah.

Korang tau tak apa itu sabun Taharah?. Sabun Taharah ni boleh dijadikan alat untuk menyamak najis besar. Dengan sabun ini Ayu dpt menyamak peralatan dapur yang disediakan & tanpa ada rasa ragu-ragu utk memasak. In Shaa Allah. Ayu beli sabun ini kat kedai jamu dlm giant, harga RM8.90.Korang juga boleh dapatkan di kedai buku area jalan TAR. Tapi yang ni Ayu tak sure sbb Ayu baca dekat satu blog ni dia beli di kedai buku jalan TAR. Korang boleh lah pegi check. 

Apa itu Sabun Taharah ??




Barangan buatan Malaysia, Sabun Taharah  mengandungi 90% tanah liat, yang telah disahkan sebagai memadai dan sesuai untuk pembersihan dan  membersih kotoran mughallazah. Barangan ini disokong  dan disahkan oleh Jawatankuasa Majlis Fatwa  di Malaysia dan Persatuan Pengguna Islam Malaysia. Disahkan & Disokong oleh Majlis Fatwa KedahKementerian Kesihatan MalaysiaPejabat Mufti Negeri SembilanPejabat Mufti TerengganuYayasan Dakwah Islamiah Malaysia

Disamping itu Sabun Taharah juga berdaftar dengan Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan
Berbalik kepada makanan, makanan yang Ayu bawa ialah Brahim Ayam kurma, Brahim kari daging, Brahim rendang ayam & daging,Brahim ayam masak merah, kuah fejerin, sardin tin, makaroni, kuah makaroni, Paste laksa sarawak, santan, serunding daging, beras, ,maggie, nescafe 3 in 1, sugar, tea, salt, kicap, sos cili & tomato (dalam paket mcm kat KFC, Mcd yang sll korang dapat tu bila take away-korang minta lah byk2), bihun, susu Teddy & Wyshal, Roti putih gardenia, roti coklat gardenia (beli semasa hendak berangkat) so expired dia lambat skit.Then, Ayu bekalkan juga coklat, sweet & biskut untuk ngap dalam perjalanan dari satu tempat ke satu tempat yang lain.

# Untuk Brahim , Ayu mmg pegi kilang dia sbb asyik cari kat giant , tesco & jusco, sll tak complete. Tak banyak pilihan. Apa yang Ayu nk semuanya tak de. Lagi pun beli dikilang mmg berbaloi harganya. Jimat banyak tu. Kilang Brahim terletak di Bangi, Selangor. Korang boleh visit website Brahim dan tengok detail kat situ.

# Make sure susu baby korang bawa lah lebih, sebab kat sana memang tak kan ada brand yang dekat Malaysia. Klu dalam 2 minggu baby korang minum 3 kotak , korang bawa lebih lagi 2 kotak. Musim sejuk ni cepat lapar tau !!.

Jika musim sejuk, perut cepat lapar , so Ayu sarankan better korang bawa makanan lebih. Biar lebih jangan kurang. Betul tak ???. Tetambah bawa anak2 kecil. Makanan mesti mau win. hehehe.

3 - TOILETRIES

Untuk toiletries tak byk yang Ayu bw, sbb di apartment yang Ayu tinggal semua sudah disediakan. Cuma Ayu bawa day cream, night cream, bedak, losyen, perfume, make up skit2, berus gigi dan ubat gigi dan yang penting pampers si kecik. Itu sudah memadai. Tk perlu nk angkut semua kot kang buat penat je sorong bag nanti kan.


Vaseline ni semua org dah tahu akan kebaikannya. Ayu hanya gunakan Vaseline di Siku dan di tumit setiap pagi dan malam. 


Trilogy balm ni memang sangat bagus. Baby pun boleh pakai. Sesuai dipakai semasa winter antara suhu yang paling sejuk -20. Alhamdulillah Balm ni buat skin Ayu & family sentiasa lembab dan tak gatal. Harga cream ni RM119.00. Balm ni pakai sikit je. Tapi perlu sapu satu badan.  


4 - LUGGAGE

Betul tindakan Ayu , berat hati nk bawa trolley bag. Berkat Ayu terbaca di blog2 lain yang mengatakan di Tokyo ,setiap station yang ada perlu memanjat tangga yang tinggi. Lift pun ada d sediakan tapi agak jauh utk ke lift.  So Ayu hanya bawa 3 backpack dan satu lagi small trolley bag atas tujuan untuk mengisi makanan yang di bawa dr Malaysia.

5 - MEDICINE

Dari segi ubat-ubatan , Ayu akan packing siap2. Benda ni penting sangat. Kalau salah seorang tak sihat perjalanan akan terbantut. Antara ubat yang Ayu bawa ialah ubat demam, batuk,selsema, ventolin ,cirit, vitamin c dan ubat sapu (vicks & minyak angin).

Kenapa Ayu bawa ubat cirit ? sebab masa pergi ke Perth hari tu , Wyshal & Teddy terkena cirit birit yang teruk juga. Alhamdulillah , kakak angkat Ayu ada sana, so senang nk cari ubat yang sesuai. Kat Tokyo ni tak de saudara , kang tersalah ubat , dah lah semua dlm tulisan jepun,nak tak nak memang kena prepared.

6 - ITINERARY /  CASH & CREDIT @ DEBIT CARD

Hampir 6 bulan Ayu study selok belok di Tokyo. Dah study baru Ayu start buat Itineray berserta dgn segala expenses dan budget semasa di tokyo nanti. Dengan bersedia awal, perjalanan akan sentiasa smooth, In shaa Allah.
 Nanti akan ada satu Post ,Ayu akan create untuk share detail itinerary & bugdet sepanjang Ayu berada di bumi matahari terbit. In shaa Allah.

Segala ticket , cara menggunakan train, google map, dan senarai makanan yang halal , semuanya Ayu dah print dan masukkan kedalam satu fail. kalau lupa fail tu maka porak porandalah percutian Ayu nanti.

Untuk Cash , ayu akan sediakan beberapa envelope contohnya envelope untuk public transport, hotel, food, entrance, pocket money (shopping) & emergency. Ini akan memudahkan Ayu untuk planning dan tidak akan berlaku over expenses. Disamping itu juga ia akan lebih mudah untuk Ayu mengira dan tidak perlu risau & tidak akan menghantui fikiran Ayu apa yang dibelanjakan setiap kali selepas keluar. Lama-lama kepala Ayu akan bertukar menjadi calculator bergerak.hahahha. Cukuplah sekadar jadi calculator di office.

Debit / Credit card , sebelum berangkat Ayu akan pastikan Debit / Credit card di aktifkan untuk penggunaan di luar negara. Perlu standby, kita tak tahu apa yang berlaku ke depan. Manusia hanya merancang , Allah yang menentukan semuanya. Yang penting persediaan awal perlu bg mendapatkan keselesaan nanti. Betul tak ?

7 - DISNEYLAND TICKET


Ni contoh Disney ticket. Make sure korang print ticket ni dan bawa ye. Resit pembelian tak perlu bawa pun tak pe. 
Bagi yang merancang untuk berkunjung ke Disneyland, adalah lebih mudah jika ticket dibeli secara online sebelum berangkat. Korang just masuk kat website disneyland, sign up member dan terus book berserta bayaran penuh. Bayaran perlu di buat dengan menggunakan credit card. Korang boleh baca detail di website tersebut. Ticket boleh dibeli sebulan awal dari tarikh korang berangkat. Dan tiket tersebut akan valid selama setahun. Make sure selepas pembayaran dibuat, korang print tiket tersebut dan bawa bersama-sama korang nanti. Jika korang lupa , korang tidak dibenarkan masuk ke dalam park. Maksudnya korang perlu beli baru. huhuhu...rugi tu. Harga ticket untuk 1 Daypass bagi dewasa  adalah JPY 7400 (Ages 18 & Over) , JPY 6400 (Ages 12-17 ) & JPY 4800 (Ages 4-11). Bawah umur 4 tahun ( 3 tahun - 1 hari ) kira free lah kan.

Selepas korang masuk je di Disneyland, make sure ambik map dah tengok permainan mana yang memerlukan FastPass. Pergi ke mesin  untuk print Fastpass. Bila mana korang dah ada Fastpass korang tak perlu que panjang yang mengambil masa 1-2jam untul setiap permainan. Di entry Disneyland nanti Ayu akan cerita detail ttg ni. ok.


8. SUNGLASSES

Ini penting dipakai kerana bukan sahaja untuk smart tapi untuk menahan mata dari terkena angin kuat yang sangat sejuk. Sepanjang Ayu kat sana , Ayu memang banyak memakai sunglasses sebab mata selalu berair bila windy. 

# Inilah diantara tip Ayu sebelum Ayu berangkat ke Tokyo. Korang boleh jadikannya sebagai rujukan, walaupun tak banyak tapi sedikit sebanyak dapat membantu korang nanti. In Shaa Allah. HAPPY HOLIDAY ALL !!!!























2 comments:

  1. masa pegi airport, dah siap pakai baju sejuk ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak sis, sebab perjalanan jauh. nnt tak selesa. Ayu bawa satu bag khas utk baju sejuk & warmer. Sampai je airport tokyo after lps imigration , baru tukar, sarung warmer & baju sejuk, glove.

      Delete