Wednesday 11 May 2016

BALI 2013 - DAY 2

BALI - DAY 2
Tidur yang nyenyak disebabkan badan segar selepas di urut, bgn pagi rasa nikmat sgt. Hilang keletihan dan minda rasa lapang , lupa kesibukan di Kota KL yang bisa membuatkan minda kembali berserabut apabila diingatkan kembali.

Ting ! Ting! ....Adoi bunyi apa plak tu. Tengok jam dah pukul 8.30 pg. Hahahha... Bang Ali sudah sampai rupanye. Tepat masa Bang Ali. Kitaorg baru bgn dan belum berkemas lagi. Sian Bang Ali perlu menunggu hampir 1 jam. Korang jgn ikut macam Ayu. Sian driver tu. :-). Dah siap breakfast di bilik , jam 9.45 pg kitaorang bergerak menuju tempat yg hendak di tuju. Pagi ni kitaorang planning nak tgk Gunung Berapi aktif yang paling famous kat Bali  " KINTAMANI FASCINATING VOLCANO & LAKE BATUR ".


1- KINTAMANI FASCINATING VOLCANO & LAKE BATUR .

Jarak perjalanan dr Kota Denpasar ke Kintamani lebih kurang 1 jam. Dalam perjalanan menyusuri sawah-sawah padi di lereng-lereng bukit, ladang-ladang kopi yang tumbuh segar dan pemandangan yang sgt cantik. Terfikir sejenak yg pelik2, klulah lah dlm perjalanan ni gunung berapi ni meletoppp, huhhh. Nauzubilah. Ya Allah selamatkan lah perjalanan kitaorang anak beranak.




Kitaorang sampai kepuncak dlm jam 11.00 pg. Angin sepoi-sepoi bahasa , gunung Kintamani yg gah nun jauh disana, dengan adalah asap2 yang menunjukan dirinya masih aktif , lava kehitaman di lereng-lereng gunung, Subhanallah cantik sungguh ciptaan Mu..Terasa dgn je gunung berapi tu ngan kitaorang. Di hujung ujung gunung ada satu perkampungan org2 hulu Bali. Sambil melepak di Batur Sari Restaurant & menghirup secawan coffee di Coffee House Kintamani yg berada di puncak, kitaorang mendengar cerita yang menarik dr Bang Ali.
# Bak kata Bang Ali , Restaurant ni tak halal kerana pengusahanya beragama Hindu. So kitaorang just minum coffee je utk membasahi tekak. 


Ini lah gunung yg masih aktif. Bila2 je boleh meletup. 
Sedikit coretan tentang Gunung Batur Kintamani:

Terletak di barat laut Gunung Agung, gunung memiliki kaldera berukuran 13,8 x 10 km dan merupakan salah satu yang terbesar di dunia (van Bemmelen, 1949). Pematang kaldera tingginya berkisar antara 1267 m - 2152 m (puncak G. Abang). Di dalam kaldera I terbentuk kaldera II yang berbentuk melingkar dengan garis tengah lebih kurang 7 km. Dasar kaldera II terletak antara 120 – 300 m lebih rendah dari Undak Kintamani (dasar Kaldera I). Di dalam kaldera tersebut terdapat danau yang berbentuk bulan sabit yang menempati bagian tenggara yang panjangnya sekitar 7,5 km, lebar maksimum 2,5 km, kelilingnya sekitar 22 km dan luasnya sekitar 16 km2 yang yang dinamakanDanau Batur. Kaldera Gunung Batur diperkirakan terbentuk akibat dua letusan besar, 29.300 dan 20.150 tahun yang lalu .Gunung Batur terdiri dari tiga kerucut gunung api dengan masing-masing kawahnya, Batur I, Batur II dan Batur III.
Gunung Batur telah berkali-kali meletus. Kegiatan letusan G. Batur yang tercatat dalam sejarah dimulai sejak tahun 1804 dan letusan terakhir terjadi tahun 2000. Sejak tahun 1804 hingga 2005, Gunung Batur telah meletus sebanyak 26 kali, dan paling dahsyat terjadi tanggal 2 Ogos dan berakhir 21 September 1926. Letusan Gunung Batur itu membuat aliran lahar panas menimbun Desa Batur dan Pura Ulun Danu Batur.
Desa Batur yang baru, dibangun kembali di pinggir kaldera sebelah selatan Kintamani. Pura Ulun Danu dibangun kembali, hingga saat ini masih terkenal sebagai pura yang paling indah di Bali. Pura ini dipersembahkan untuk menghormati "Dewi Danu" yakni dewi penguasa air, seperti halnya pura yang terdapat di Danau Bratan juga dipersembahkan untuk memuja "Dewi Danu".
Nampak tak bukit di ujung sana. Adanya perkampungan yang penuh misteri.
Disini, ada lagi kisah seram tetapi unik yg dicerita oleh Bang Ali. Kawasan Gunung Batur terkenal sebagai objek wisata andalan Kabupaten Bangli. Konon menurut cerita dalam Lontar Susana Bali, Gunung Batur merupakan puncak dari Gunung Mahameru yang dipindahkan Batara Pasupati untuk dijadikan Sthana Betari Danuh (istana Dewi Danu). Pada waktu tertentu, seluruh umat Hindu dari berbagai daerah di Bali datang ke Batur menghaturkan Suwinih untuk mengusir bencana hama yang menimpa ladang mereka. Dengan menghantarkan suminih ini maka kawasan gunung Batur menjadi daerah yang subur.Daerah yang dapat ditonjolkan sebagai objek wisata adalah kawahkaldera dan danau. Terdapat aliran air dalam tanah yang mengalirkan air Danau Batur, yang muncul menjadi mata air di beberapa tempat di Bali dan dianggap sebagai "Tirta Suci"Wisata budaya yang terdapat di kawasan Gunung 
Batur adalah Trunyan. Meskipun seluruh penduduk Trunyan beragama Hindu seperti umumnya masyarakat Bali, mereka menyatakan bahwa Hindu Trunyan merupakan Hindu asli warisan kerajaan Majapahit. Di sebelah utara Trunyan terdapatkuban, sebuah tempat makam desa, namun jenazah tidak dikuburkan atau dibakar, melainkan diletakkan di bawah pohon setelah dilakukan upacara kematian yang rumit. Tempat pemakamanan ini dipenuhi oleh tulang-tulang, dan bisa jadi kita menemukan mayat yang masih baru.
Seram sejuk bila dengar Bang Ali menceritakan perihal mayat yg hanya di letakkan di bawah pohon selepas upacara kematian, Tetapi mayat itu tidak busuk walaupun hari demi hari dimakan oleh sang2 ulat. Bak kata Abang Ali lagi, para pelancong tidak dibenarkan memasuki perkampungan tersebut. 




For the next destination is COFFEE PLANTATION TRAY. 

2 - COFFEE PLANTATION TRAY (To drink Balanese coffee and Luwak Coffee)

Jarak antara Gunung Agung Kintamani tak jauh sgt pun. Around 20 min. Kat sini kitaorg dapat lihat deretan pokok kopi yang ditanam dan dapat merasai keenakan kopi dan terdapat pelbagai jenis kopi. Tempatnya sgt cantik dan aroma kopi semerbak. menghirup secawan kopi segar di tepi kaki bukit. Perhhh memang cantik sgt tempat ni. Fees masuk kat ladang ni Free je. Kat sini pelbagai kopi yg kitaorg dpt tgk. Siap boleh minum kopi free lagi. Tapi yang terkenal adalah Luwak Coffee. Bila Ayu dengar cara proses kopi luwak ni, memang loya tekak, rasa nk kuar apa yg ada dlm perut ni. Tapi bg yg penggemar kopi may be rasa nikmat dan tk peduli kopi ni asal dari mana. hahahah.

Korang tau tak Luwak tu apa? Luwak itu ialah Musang comel. :-)
Hi !!! Nama saya Luwak. Saya berak keluarkan kopi, diprocess menjadi biji kopi Luwak. Glamour tak saya ??!!!!

Luwak, atau lengkapnya musang luwak, senang sekali mencari buah-buahan yang cukup baik dan masak termasuk buah kopi sebagai makanannya. Dengan indra bau yang peka, luwak akan memilih buah kopi yang betul-betul matang optimal sebagai makanannya, dan selepas itu, biji kopi yang masih dilindungi kulit keras dan tidak tercerna akan keluar bersama kotoran luwak (tahi).
Ini lah tahi luak bersama biji kopi. Lepas ni peringkat mencuci dengan air panas akan dilakukan. Selepas itu akan dikering kan dan process seterusnya akan dimasak sehingga betul kering. 

Ini terjadi kerana luwak memiliki sistem pencernaan yang sederhana, sehingga makanan yang keras seperti biji kopi tidak boleh tercerna. Biji kopi luwak seperti ini, pada masa lalu hingga kini sering diburu para petani kopi, kerana diyakini berasal dari biji kopi terbaik dan telah difermentasikan secara semulajadi di dalam sistem pencernaan luwak. Aroma dan rasa kopi luwak memang terasa special dan sempurna kepada para penggemar dan penikmat kopi di seluruh dunia. Biji kopi luwak adalah yang termahal di dunia, mencapai USD100 per 450 gram.



Semua kopi diatas sedap-sedap belaka. The best is Coconut Coffee, wangi je bau kopi ni. 
 Ayu ada beli beberapa bungkus kopi yg pelbagai rasa termasuklah Luwak Coffee. Just nk bw blk kg bg kat abah. Ntah lah abh minum ke tidak luwak coffee tu. heheheh... Next destination is TEGALALANG (Country side and it's beautiful rice terrace). 


3.TEGALALANG, UBUD

Destinasi seterusnya ialah Tegalalang Rice Terraces di Ubud. Jarak perjalanan antara Ladang kopi ke Tegalalang lebih kurang 20min. Dekat je. Tempat ni terkenal dengan pemandangan sawah padi yang indah. Kawasan sawah padi ini menggunakan sistem pengairan traditional di kawasan lereng bukit. Tempatnya agak menarik dan unik , disamping itu kitaorang boleh melihat barang-barang Bali yang dijual disini. Kebanyakkan brg kat sini memang 100% handmade. Harga boleh tawar menawar. Klu korang mulut manis confirm dapat harga terbaik. hahhaha. Ayu ada beli seramic Bali. Klu ikutkan harga kat Malaysia mencecah RM200-300. Tapi tawar menawar pujuk memujuk akhirbya dr RM150 (convert) ayu dapat RM49. hahahha..Untung badan.


MasyaAllah !! Cantik sgt.
   
Yehhh !! tempat ni sejuk tau, ditambah dengan kehijauan alam , Subhanallah memang cantik. Jam dah menunjukkan pukul 2.00 ptg. Ada 2 lagi destinasi yang perlu kitaorang tuju. The next place is ke CELUK VILLAGE (House of Gold and Silver Smiths). Jarak perjalanan dr Tegalalang lebih kurang 45 min.


4. CELUK VILLAGE (House of Gold and Silver Smiths)

Celuk Village adalah tempat membuat emas dan silver. Pelbagai rekaan yang menarik dicampur dengan batu utk menghasilkan kualiti barang dan design yang up to date. Tapi harganya agak mahal. Tak de plak Ayu grab sbb mahal sgt. heheheh..just pegi melawat kilang & nk cara proses pembuatan utk menghasilkan barang-barang perhiasan yang berunsurkan emas dan silver. 














Pekerja sedang kusyuk dgn tugasan masing2. 


Perhiasan yang sudah siap akan di jual di sini.

Kitaorang tak lama pun kat sini. Lagi pun tempat ni kecik je. Pengalaman melihat diaorang membuat perhiasan menggunakan tenaga manusia mmg sgt halus dan agak detail. Harga yang diberipun agak berpatutan kerana 100% handmade.
Destination terakhir kitaorang ialah TOHPATI VILLAGE TRADITIONAL HAND WEAVING CLOTH/BATIK


5.TOHPATI VILLAGE (Traditional Hand Weaving Cloth/Batik)

Bali Tohpati Village  terkenal dengan Batik Wand Weaving Center Bali. Batik adalah satu bentuk tradisional kain lukisan. Mereka sgt teliti menggunakan titik dan baris daripada lilin untuk menghiasi kain. Ia sangat menarik. Rugi jika tidak melawat tempat sebegini kerana di Bali , seni ukiran batik adalah salah satu bentuk seni negara paling maju.



Pintu masuk utk membeli dan melihat pelbagai kain atau baju yg bercorak batik
















Antara bahan dan peralatan yang di gunakan utk membuat batik 




Halus seni tangan makcik ni.

Kat sini, Ayu ada grab satu kain berunsurkan batik alam (handmade) dgn harga lebih kurang RM35.00. Quality kain sgt bgs. Last destination is Art Gallery yang terletak di Batuan, Bali.



5. IWAYAN MARDIANA PAINTER (BATUAN - BALI)

Perjalanan yang menyusuri pekan lama Bali, dapat dilihat ukiran patung-patung lama yang melambang adat istiadat Bali , yg pernah di takbir oleh kerajaan Majapahit. 









Patung-patung yang diukir mempunyai maksud yang tersurat. Kitaorg sampai di Art Gallery agak lewat. Lebih kurang jam 6.00 petang. Hari makin senja. Terkejut dengan studio lukisan yang di olah oleh Iwayan Mardiana salah seorang pelukis terkenal Bali. Sang suami teruja kerana dunia seni bisa menerjunkannya ke lembah yang leka akan waktu. hahahha.. Cantik lukisan tangan yg dilakukannya. Setiap lukisan makan berbulan-bulan utk di siapkan. Mana tidaknya , puluhan ribu ringgit lukisan yang terjual. 





















Alhamdulillah, cukup utk hari ni. Perjalanan yg sgt panjang. Malam ni nk celebrate birthday Wyshal yg ke 4 thn. Kami sampai di Villa pada jam 7.45 mlm. Book dengan Villa restaurant pada jam 9.30 mlm.

Aria Wyshal 4th Birthday Celebration 









Sorry ye, muka Ayu terpaksa ditutup sbb (korang fikirlah sendiri !!! hahahahha

Alhamdullillah, selesai sudah utk hari ke 2 di Bali. Next entry Bali - Day 3














No comments:

Post a Comment